Според обичая на днешния ден стопанките боядисвали повторно яйца
Днешният ден е наречен Светла сряда и е познат още като Празна сряда. На този ден задължително трябва да бъде изпълнен обичаят.
Старите хора разказват, че те са били изпълнявани за дъжд и плодородие, както и за предпазване от лоши болести и градушки.
Според обичая на днешния ден стопанките боядисвали повторно яйца, които след това раздавали на близки и познати, наричайки ги за душите на починалите.
Древно поверие гласи, че раздаването на червени яйца предпазва душите на мъртвите от превъплъщаване.
Не е случаен и фактът, че Светлата сряда се нарича още Празна сряда. Това се дължи на факта, тъй като на този ден не трябва да се работи каквато и да било работа, а да се празнува.
Традицията повелява на този ден жените да не насаждат кокошки, тъй като се смята, че няма да се излюпят пиленца. Мъжете пък не трябва да подрязват млади фиданки, тъй като в противен случай няма да се роди плод.
Освен това на този ден сред рупците в Странджа се изпълнява обичая Мара Лишанка, а в Дупнишко го наричат Ладино хоро.
За Ладино хоро девойките трябва да се наловят в кръг, а две от тях да държат кърпа над веригата. Три пъти трябва да бъде пресечено хорото и всяка от момите, които са се хванали на него, да се проврат през арката от кърпи.
Останалите моми наоколо пеят песен, която е адресирана към последната мома в редицата. В тази песен се предрича за какъв момък ще се омъжи тя – дали той ще е овчар, коняр или пък говедар.
Обичаят, който се изпълнява в Странджа (Мара Лишанка) пък се състои в това три млади булки, които са се оженили през изминалата зима да вземат по един чехъл в различен цвят и да ги напъхат един в друг.
Единият от чехлите задължително трябва да е червен и той да бъде глава на куклата (Мара Лишанка).
Отново според обичая, тя трябва да е накичена със сребърни невестински накити – титрици. След това се избира момата, която задължително трябва да е лазарувала. Изискването към нея е да има живи родители и да може да се момее.
С обредните песни момите се позиционират в средата на селото и се разделят в две редици, хванати за ръце.
Така двойките моми започват диалог с Мара Лишанка или по-скоро с момата, която я носи и пеят песни. Докато тече диалогът помежду им, си предават куклата една на друга, пише Блиц.